Creativity itu penting. Tidak hanya dalam perniagaan KFC atau McD tetapi juga untuk kedai dobi. And creativity ni pun tidak hanya dari segi pemasaran but all over.
Semasa kursus sering saya galakkan kepasa peserta untuk mengubah penampilan (is this a right word??) kedai. Kalau dulu bila kedai dobi sahaja orang akan buat warna putih + biru pekat atau putih + biru cair, lepas tu sure ada gamba belon-belon air gitu. Be creative and play with colour. Jadikan ia imej syarikat (kedai dobi la). Banyak perubahan telah saya lihat didalam pemilihan warna. BUT!! bila terlalu kreatif dengan warna, ada yang kurang memberi tumpuan pada aspek keselamatan. Yes. ada yang cuba nak kecilkan budget renovation but keselamatan itu penting. Ada nyawa didalam kedai. Kalau bukan kita, pekerja kita dan mungkin anak-anak kita ada didalam kedai. And dobi is a cash business. Ada kejadian orang masuk untuk merompak dan macam=macam lagi jadi keselamatan itu penting.
Dan sudah tentunya bab PEMASARAN (naik muntahlakan kalau baca blog Akak. Marketing tak habis-habis). But I can't help it. Akak tak tau kenapa orang pandang mudah dengan perniagaan dobi. Permintaan ada. Pesaingan semakin lama semakin banyak kerana adanya permintaan. Tapi tak semestinya kita perlu melangut kat kedai tunggu orang datang. You have to be creative macam mana nak tarikh lagi ramai dan ramai dan ramai lagi orang datang ke kedai sepaya kedai-kedai dobi bersebelahan tutup...wakakaka but that's not what I mean. You have to work to increase your sales. Takkan kita nak berada ditahap yang sama sahaja. Betul tak? Ada peserta yang balas bila saya kata you have to be creative "Dah tua-tua ni Cik Laila, mana nak creative lagi". And biasalah mulut Akak ko sorang ni kan. Kalau tak jawab nanti makan dalam. Jadi Akak pun jawab la cara baik "Saya tak suruh kumpul awan jadikan bentuk love. Just a simple marketing dan saya sendiri sudah share my idea macam mana nak tarik pelanggan. Gunakan lah. Kaaaann.
So renung-renungkan lah...
No comments:
Post a Comment